Dersin Adı | Sistem Dinamiği ve Kontrol |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MCE 310 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| |||||||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Mekatronik Mühendisliği öğrencilerine, Sistem Dinamiği ve Otomatik Kontrol konularında temel bilgileri kazandırmaktır. Öğrenciler sistem dinamiği ve kontroldeki temel analiz ve tasarım yöntemlerini, uygulama örnekleriyle zenginleştirilmiş bir programla öğreneceklerdir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sistem dinamiği ve kontrole giriş, temel analiz ve tasarım yöntemleri, kararlılık analizi, temel kontrol algoritmaları ve yapıları, tasarım örnekleri |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Geribeslemeli kontrole giriş | Bölüm 1, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
2 | Elektriksel ve mekanik sistemlerin dinamik modelleri | Bölüm 2, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
3 | Laplace Dönüşümleri, diferansiyel denklemlerin çözümü | Bölüm 2, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
4 | Doğrusallaştırma, blok diyagramları, ve transfer fonksiyonları | Bölüm 1, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
5 | Durum Uzayı Modelleri | Bölüm 3, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
6 | Birinci ve ikinci mertebe sistemlerin geçici ve sürekli rejim cevabı | Bölüm 4, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
7 | Birinci ve ikinci mertebe sistemlerin geçici ve sürekli rejim cevabı. 1. VİZE | Bölüm 4, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
8 | Kapalı çevrim kontrol, PID | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
9 | Kapalı çevrim kontrol, PID | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
10 | Kontrol sistemlerinin performansı | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
11 | Kararlılık, Routh Metodu, PID ayar metodları | Bölüm 6, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
12 | Frekans cevabı analizi (Bode Plots) | Bölüm 8, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
13 | Frekans cevabı analizi. 2. VİZE | Bölüm 8, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
14 | Frekans domeninde kararlılık | Bölüm 9, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
15 | Uygulama örnekleri | Bölüm 10, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
16 | Uygulama örnekleri | Bölüm 10, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
Ders Kitabı | Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 4 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 4 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 8 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest